88 miles per hour

Inlägg publicerade under kategorin USA 2011

Av Cameo - 27 oktober 2011 14:40

Är tillbaka i Sverige sedan länge men har inte haft tid att uppdatera här. Efter 10 dagar i Los Angeles begav vi oss till syndens näste - Las Vegas. Detta är vad vi gjorde där:

* Gick längs The Strip. Besökte massa hotell med rolig arkitektur. Tyvärr var alla rätt lika invändigt; rökiga lokaler, samma spelautomater, liknande restauranger. Kollade in Coca Cola-huset där det finns en Coca Cola-affär, M&M-affär, en gigantisk arkadhall (med Star Trek Voyager arkadspel) mm. Var även på Miracle Mile Mall och hittade där Zoltar maskinen från filmen Big osv. Sökte upp min favoritglassbar; Ghirardelli Ice-Cream Shop. Testade på Vegas bufféer.

* Åkte till Hoover Dam

* Åkte till Grand Canyon

* Vandrade 2 olika leder i nationalparken Red Rock Canyon, först den medelsvåra leden Calico Tanks och sedan den svåra Ice-box canyonleden. Både var rätt jobbiga, speciellt eftersom det var c:a 45 C. Ice-box-leden var väldigt utmanande och var på gränsen till vad jag klarar av. Man var tvungen att klättra sista biten och eftersom jag har rätt dåliga händer så var det nästan omöjligt. Om man fortsatte lite till efter slutet på Calico Tanks kom man fram till en ställe med en fantastisk utsikt över Las Vegas.

* Var på Star Trek convention och fick där träffa mina favoriter.

Av Cameo - 27 oktober 2011 12:40

Har varit hemma sedan länge. Fick för mycket att göra på semestern + att internet inte fungerade på våra hotell i Las Vegas. Man hade inte Wifi på hotellen utan man måste vara inkopplad via kabel och det gick inte med det surfverktyget vi använde. Uruselt. Hur som helst. Detta är vad vi gjorde resten av semestern:

*Stöttade Sissy Spacek när hon fick sin stjärna på Hollywood Walk of Fame. Gäster var bl a Bill Paxton och David Lynch.

*Disneyland och Californian Adventure där favoritattraktionerna var Pirates of the Caribbean, Indiana Jones, Haunted Mansion, Peter Pan, Space Mountain, Soaring och Monster's Inc. Givetvis gillade vi även det mäktiga fyrverkeriet, Fantasmic och World of Color. Givetvis var vi tvungna att kolla in Captain EO, ett rymdäventyr i 3D från 1986 med Michael Jackson. Här förekommer inga CGIer över huvud taget. Bara gulliga muppar osv. Hade inte sett den filmen sedan 1990 då vi besökte Disney World. Filmen byttes ut mot Honey, I shrunk the Audience någon gång på 90-talet, men är nu tillbaka på Disneyparkerna för att hylla The King of Pop. Bästa restaurangen på Disneyland är Blue Bayou som man åker förbi under Pirates of the Caribbean. Den är hur mysig och romantisk som helst.

*Laguna Beach och Salt Creek Beach. Maken passade på att bada i havet men jag hoppade över det. Det är lite för sandigt och saltigt för min smak. Nedan en bild på Salt Creek Beach.

* Bilade till Las Vegas. Åkte förbi Zzyzx Road... Gjorde det obligatoriska stoppet i Barstow. Givetvis käkade vi på In-N-Out Burger, som har världens godaste burgare.

Av Cameo - 1 augusti 2011 16:07

Söndagen 31/7

Magic Mountain är den nöjesparken som har flest berg- och dalbanor i världen, så eftersom vi gillar sådant var en utflykt hit ett måste. Vi hade köpt biljetter i förväg så vi slapp köa till biljettförsäljningen. Tror vi sparade c:a $10-15/biljett på det dessutom. Vi hade även köpt Platinum Flash Pass viket innebär att köandet blir minimalt. Man slipper 90% köande med ett sådant och när det är 35 C och gassande sol är det rätt skönt att slippa köa. Jag har förmåga av att bli åksjuk pch det blir värre om det är varmt. Vilket dilemma. Älska stora berg- och dalbanor och lida av åksjuka.

Vi åkte  nästan alla berg- och dalbanor samt ett par log flumes. Makens favoritattraktion var Apocalypse och min Superman. Vi var vid parken vid öppningsdags 10.30 och lämnade den vid 20.30, en halvtimme före stängning. Vi köpte en souvenir faktiskt. Vi har en liten tradition att köpa en julsak eller en rolig prydnadskudde från våra semestrar. Denna gång blev det en Batmankula att hänga i julgranen.

Väl hemma så var vi för trötta för att gå ut och äta så nudlar på hotellrummet passade bra.

Av Cameo - 30 juli 2011 21:48

Lördagen 30/7:

Vaknade vid 4.30 lokal tid av att maken var upp och tog alvedon. Han har fått min förkylning. Yippie. Nåväl. Han får ta det lugnt idag eftersom vi beställt biljetter till Magic Mountain imorgon. Så efter frukosten gick jag själv ut och turistade. Hittade de sista stjärnorna för Star Trek-skådisar och kollade runt på Amoeba Music och lite turistaffärer. Köpte ingenting dock.

Gick tillbaka till stackars maken på hotellrummet. Han kände sig lite bättre. Vi bestämde oss för att ta en snabblunch på Baja Fresh  (låter kul med de har bra mexikansk snabbmat) och sedan gå på bio på Arclight Cinema Dome där de visade Captain America is 3D. Filmen var ok. Lite väl förutsägbar med alla klyschéer. 2/5. Biografen var fantastiskt bra. I Sverige på 3D-bio blir filmen lite mörkare än utan 3D. Detta hade man kompenserat genom att ha speciella batteridrivna 3D-glasögon. Bilden på Arclight var knivskarp och ljudet var också mycket bra.

Maken var sugen på att kolla in Beverly Hills och Bel Air så efter bion tog vi bilen och åkte runt i de fina kvarteren med lyxhus. Vi följde efter en turistbuss som skulle kolla in kändishusen men vi avvek från rutten då vi inte är intresserade av att störa folk bara för de är kändisar. I både Beverly Hills och Bel Air finns gigantiska skrytvillor, de flesta med massiv mur runt så man kan inte se in i alla fall. Givetvis var vi tvungna att köra längs med Rodeo Drive och kolla in lyxaffärerna. Vi har 0 intresse för märkeskläder (bra affärsidé dock att sy fast ett litet märke på ett klädesplagg och ta 5 ggr med för det. alla som varit på klädfabrikerna i Kina vet att det ändå är samma kineser som syr både till märkeskläder och till HM) så vi stannade inte för att shoppa där. Det var ändå mest turister där ändå.

I stället stannade vi för att shoppa på Target i West Hollywood Gateway på vägen hem.Vi hittade äntligen fina beach towels för endast $6/st. Det blev en sen middag på hotellrummet. Maken åt resten från kinamaten och jag tog dippfatet med färdigskurna dippgrönsaker och ranschdip vi köpt på Ralphs. Jag var för trött för att äta något annat.

Av Cameo - 30 juli 2011 16:01

Fredag 29/7

Klart man vaknar supertidigt. Runt 4.30 lokal tid. Bara att fördriva tiden till frukostserveringen börjar kl 8 på hotellet. Hotellet heter Orchid Suites och ligger mycket centralt i Hollywood. Den har endast 2 stjärnor men har fått mycket bra kritik. Rummen är stora och rena och det finns ett kök med full utrustning som kyl, frys, spis, micro, kastruller mm. Personalen är mycket trevliga och tillmötesgående. Parkerar gör man gratis i hotellets egna garage. Det finns tvättstuga vid garaget.

Det var det dags för Warner Bro's tour. Den tar ca 2,5 h och man får åka runt i små grupper om ca 10 pers i små öppna elbussar. Vi fick se där man spelat/spelar in True Blood, Girlmore Girls, Big Bang Theory, Chuck, Ellen mm. Där fanns även ett litet museum med kläder och props från olika filmer. Övervåningen var dedikerad till Harry Potter. Bl a fanns sorteringshatten. Den som ville kunde bli sorterad till ett elevhem. Givetvis var vi tvungna att testa det. Jag blev sorterad till Gryffindor och maken till Slytherin. Typiskt att han ska få det bästa huset ;-) Det var en mycket givande tur.

Magarna började knorra så vi letade upp närmsta food court. Enligt GPSen låg den i Burbank Town Center, ett fräscht shopping centrum med massor av affärer och dessutom IKEA. Panda Express till lunch. Inte lika gott som hemma men helt ok. Vi gick runt ett tag i shopping centret och kollade. Köpte lite presenter och var nära att köpa på mig ännu fler Star Trek-prylar.

Därefter åkte vi den vackra vägen till Malibou. Vi stannade till vid Zuma Beach för att strosa utmed strandkanten. Maken ångrade att han inte packat med badkläder. Jag är ingen strandmänniska så jag tyckte det räckte med att promenera. Det är väldigt idylliskt och fint på Zuma Beach och inte speciellt kommersiellt. Vi hade med oss lite frukt och granola bars till mellis som vi intog vid stranden.

Då vi inte hade lust att hamna i rusninstrafik bestämde vi oss för att åka kustvägen ner mot Venice Beach för ett till strandhugg. Kanske hitta någon restaurang. Maken blev inte speciellt imponerad av Venice Beach eftersom det var fullt med folk och mycket bohemer. Han är en mycket prydlig (och snygg) man som gärna bär pikétröjor och spelar dessutom golf. Där finns skatare, basketspelare, massor av cyklister, konstnärer, lodisar, affärer, små kiosker där man säljer skräpmat och en fantastisk bred strand med fin sand. Som sagt, jag är ingen strandmänniska som maken men jag gillar att kolla runt på alla människor och små butiker som ligger på Venice. Jag hittade en snygg T-shirt i tjejmodell med Star Trekmotiv. Ett givet köp.

Något vi missade att packa ner var strandbadlakan. Vi kollade upp var närmsta Walmart låg och det visade sig  att det fanns en i Baldwin Hills Crenshaw Plaza Mall. Så den lades in på GPSen och så åkte vi dit. Vilken miss. Det var inget vidare trevligt shopping center. Det var inte speciellt fint och många affärer hade slagit igen och det märktes att det var mest låginkomsttagare. Vi blev i princip uttittade. Vi lämnade vår shoppingvagn i några minuter och vips var det någon som snodde den. Vi gav upp och åkte förbi Del Taco och kom hem runt 22-tiden och åt . Sedan gick vi och lade oss.

Av Cameo - 29 juli 2011 14:24

Torsdag 28/7

Då så. Då var vi igång med turistandet. Vi började på Graumann's Chinese Theatre. Tog massor av foton på cementavgjutningarna med autografer och hand och fotavtryck. Den första cemenplattan med autografer jag såg var TOSbesättningens. Den var centralt placerad mitt framför teatern vid trottoaren.

Efter det gick vi runt och kollade på alla stjärnor på Hollywood wal of fame. Den första stjärnan med Star Trek-anknytning blev Whoopi Goldberg, som spelade Guinan i TNG. Men sedan blev det foton av massor av stjärnor som hela TOS-besättningen och Sir Patrick Stewart, LeVar Burton samt en del gästskådisar + andra favoriter som Johnny Depp m fl.

När magen började knorra köpte vi kinamat och gick tillbaka till hotellet och käkade. Då det går åt rätt mycket vatten här så bestämde vi oss för att åka till Ralphs, en ataffär i närheten av hotellet. Kanske inte den billigaste men den är ren och prydlig och har bra service. Tillbaka till hotellet för att lasta av maten och vattnet.

Vi bestämde oss för att ta en tur upp till Griffith Observatory där man har en fantastisk utsikt över Los Angeles och Hollywoodskylten. Man har dessutom spelat in Voyageravsnittet Future's End här.  Observatoriet ligger i Griffith Park där man spelat in TNG Encounters at Farpoint m fl. I Observatoriet finns Leonard Nimoy's Event Horizon Theater. Jet lagen slog till så vi orkade inte vara kvar till föreställningen så jag köpte en en DVD-film; Leonard Nimoy presents The Once and Future Griffith Observatory.  Vi åkte tillbaka till hotellet där jag åt lite frukt och somnade sedan på stört. Klockan var runt 19, lokal tid.

Tyvärr är uppkopplingn lite slö men bilder kommer...

Av Cameo - 28 juli 2011 15:54

Resan gick ok. Planet till Chicago var dock fullt av skrikande småbarn. Bakom oss satt en kvinna med tvillingar i 2 års-åldern. Suck. Maken, som inte är van vid skrikande barn, fick givetvis ont i huvudet. Planet till LA en tyst och lugn resa. Det jobbigaste med att resa är allt köande. Köande till att checka in, flertalet säkerhetskontroller och passkontroller (efter 9/11 har man blivit rätt hårda på säkerheten när det gäler USA-resor), köande till att boarda planen, köande till att hämta hyrbil och sedan bilköer i LA.

Hotellet är ok. Ligger på en liten tyst gränd bakom Grauman's Chinese Theatre. Vi var ute för att handla något att äta igår kväll och korsade Hollywood Blvd där Hollywood Walk of Fame ligger. Den första stjärnan jag såg var Britney Spears. Första stjärnan maken såg var Mary-Kate och Ashely Olsen. Yay! LOL! Men vi såg även Steven Spielberg och Greta Garbo m fl. Idag ska vi ut och kolla efter fler samt kolla in autograferna och handavtrycken på Grauman's.

Av Cameo - 26 juli 2011 22:01

Har packat färdigt inför resan. Reseväskorna är ordentligt taggade med chockrosa presentsnöre så man snabbt känner igen dem på bagagebandet. Har packat ner en sweatshirt för mycket men jag orkar inte packa ur den. Imorrn bär det av till Los Angeles, Kalifornien.

Stockholm - Chicago tar ca 9 h

Sedan får vi vänta ca 3 h på nästa plan men det gör inte så mycket för inrikesterminalerna på O'Hare är helt ok. Om man sett Home Alone-filmerna känner man igen sig. Där finns affärer och restauranger som Chilis och McSkräp m fl och bänkarna är fint dekorerade konstverk. Där finns även en replika av ett dinosaurieskelett av arten barchiosaurus uppmonterat.

Chicago - Los Angeles tar ca 4h 20min

Där tar det lite tid att hämta ut hyrbilen eftersom man måste ta en buss bort till biluthyrningsfirmorna. Förhoppningsvis är det inte allt för mycket bilköer bort till hotellet. Ett givet stopp är för att ladda upp med kalorier är Randy's Donuts där man bl a spelat in Ironman 2.